Her
araç sahibinin çekilmez çilesi olmuştur hep zorunlu araç muayeneleri. Son
zamanlarda randevulu sistemle oldukça sistemli hareket etseler de gitmesi,
gelmesi, hazırlıkları ve hele ki ağır kusurlu bulunmanız durumunda
uğraşacağınız onca şey ciddi bir zaman ve enerji gerektiriyor.
Ağustos
ayının ortasında 2010 yılında aldığım aracımın muayenesinin bitmesiyle, ilk
defa zorunlu araç muayenesi yaptırtmam gerekti.
Gidecek olanlar, bu konuda yardım
ve bilgi arayanların hayatını kolaylaştırmak için yaşadıklarımı
yazacağım.
Türkiye
çapında muayene işlemlerini TÜVTÜRK yönetiyor. Muayene için öncelikle
Tüvtürk’ün sitesinden randevu almak gerekiyor (http://www.tuvturk.com.tr) . Plaka numarası, şase no gibi bilgiler girerek uygun yer ve
saate randevunuzu alabiliyorsunuz.
1) Randevu alırken ilk dikkat etmeniz gereken nokta Egzos Emisyon Ölçümünü TÜVTÜRK
İstasyonlarında yaptırmamanız. Dışardaki yerlere göre oldukça
zorladıklarını, çok dikkatli baktıklarını ve bir çok aracı bu nedenle kusurlu
bularak muayeneden geçirmediklerini şahsen biliyorum. Muayeneden önce herhangi başka bir yerde, Egzos Emisyon Ölçümü
yaptırıp, TÜVTÜRK’e göre aynı ücreti ödeyerek Egzos Emisyon pulumuzu alıyoruz
ki muayene de bu kısmı garanti altına alalım.
2) Randevunuzu
alırken dikkat etmeniz gereken en kritik nokta; randevu saatini mümkün olabildiğince erken alın! Gün içerisinde
randevulu dahi olsanız, polis arabaları gibi arabaların muayenede geçiş
üstünlüğü ve sabahki muayenede ağır kusurlu bulunan araçların sahiplerinin
kusurları düzeltip, 1-2 saat sonra tekrar gelip sizin önünüzden sıra alması
randevu saatlerinin gün ilerledikçe doğru orantılı bir şekilde sarkmasına sebep
oluyor.
Muayene
randevunuzu en erken saate aldıktan ve Egsoz Emisyon Ölçümü başka bir yerde
yaptırtmaya karar verdikten sonra geriye muayeneden geçmek kalıyor. Muayaneden
geçebilmek için TÜVTÜRK sitesinde muayene öncesi, esnası ve sonrası yapılması
gerekenler hakkında bazı check listler LİNK
konulmuş durumda. Onları kontrol ederek aracınızın uygunluğunu
görebilirsiniz. Kabaca özetlemek gerekirse sizin elinizden gelen kısımda
aracınızın dörtlü sinyal farları dahil tüm farlarının ( sis fari dahil nedense
) çalışıyor olması, -her ne kadar benim muayenemde kontrol etmeseler de -
arkada 2 adet üçgen reflektör olması, stepne olması, son kullanma tarihi
geçmemiş yangın tüpü olması ve yasaya uygun tam teşekkül ilk yardım malzemesi
bulunması gerekiyor. Aracınızın tüm ön ve arka koltuktaki tüm kemerleri
takılıp, çıkartılabilir olmasına, ön ve arka sileceklerin çalışıp çalışmadığına
da özellikle dikkat ediyorlar.
Ben
bu işlemlerimi TÜVTÜRK – Orhanlı Şubesinde yaptırdım. Randevumu saat 09:30’
aldım, 09:15 gibi orada oldum ve sıra numarası aldığımda bana gelen numara 961 olmasına ragmen sıra
918 di. İçimden “sözde randevulu” sistem diye sitem ederken, sıra numarasının
bir anda 952’ye atlaması ile endişelerim son buldu ve saat 10:15 sularında
muayeneden hafif kusurlu olarak geçmiş, yola çıkmış bulunmaktaydım. Hafif
kusurumun sebebi de ön farlarımın ayarlarının bozuk oluşuydu.
Ağustos
2013 ayında muayene ücreti binek araçlar için 159 TL. Muayenemi bir gün
geciktirdiğim için yaklaşık 8 TL gecikme ücreti ödedim fakat bu gecikme günlük
değil, aylık bazında. Son muayene tarihinden itibaren 1 gün yerine 25 gün de gecikseydim
8 TL veriyor olacaktım.
Yeni
randevulu sistemde zorunlu araç muayenesi randevuyu sabahın en erken saatlerine
almayı başarıp, gelmeden muayene şartlarını iyi gözden geçirip ağır kusurlu
olarak kalmadıkça oldukça basit ve hızlı bir işlem. Belki de gittiğim şube
itibariyle şanslıyımdır ama gözünüzün korkmasına ya da gözünüzde büyütmenize
gerek yok derim J
Hiç yorum yok :
Yorum Gönder